Ninasova

USA Språkresa 2012

tänkte ta och berätta om min första USA resa. Varnar redan nu att det kan bli långt och detaljerat. Det var runt november/december 2011 som jag såg i baksidan av Frida tidningen om STS språkresor. Det fångade mitt intresse och jag gick in på deras hemsida och läste vidare där, såg att dom hade resor till många olika platser runt om i världen.  Jag tittade vad det stod om USA.  Jag fastnade för Boston to Miami och Coast to Coast, hade svårt att bestämma mig men tillslut valde jag boston to Miami för den hade mest stränder och inte lika mycket tältande.  Det svåra var att övertala mamma om att jag får åka, så jag tvingade med mig henne till Västerås på informationsmöte som var i början av februari 2012 om jag minns rätt.  I mitten av mötet var mamma övertygad och när mötet var slut stannade vi och pratade lite med hon som höll i mötet och vi bokade även min resa samtidigt.   Nu var det bara dags att börja sparandet med pengar. Vi hade lite över 4 månader på oss, men vi lyckades.  Jag gick in på sts facebook sida och hittade eventetet som jag skulle på, där lärde jag känna dom som skulle på samma resa som mig, vi ställde frågor till varandra, gav tips på saker vi skulle ha med på resan och bara pratade om allt möjligt typ.  Den 5 juli var avresedatumet, jag laddade ner big day appen så jag kunde räkna ner, jag längtade sjukt mycket och såg framemot allt. Dagen var kommen och det var dags att ta sig till Arlanda, min morbrorsfru skjutsade mig dit och mamma följde självklart med. Det var skönt att känna igen några som var i gruppen från Stockholm.  Vi checkade in oss med hjälp av en ledare, men sen fick vi klara oss själva till Paris, där skulle ledarna som skulle vara med i hela resan möta upp oss.  Första flyget gick bra men det tog oss över 30 minuter att ta oss från gate till gate i paris men tiullslut hittade vi och där mötte vi dom andra grupperna också som var från göteborg och köpenhamn.  Tillsammans så gick vi till flyget som skulle ta oss till Boston.  Det visade sig att jag var typ den enda som fick sitta helt ensam, jag satt i mitten vid fönsterplatserna och brevid mig på båda sidorna var det två killar som var rätt så unga.   Kan erkänna att jag nästan fick panikångest, jag är alltså rädd för att flyga och det gjorde ju inte det bättre att jag fick sitta ensam och se dom andra som satt med varandra.  Men som tur var så hade dom tv och hörlurar där så jag såg på filmer och serier, sov lite och lyssnade på musik, så den långa resan gick helt okej ändå. Framme i Boston så möttes vi av våra ledare som vi skulle ha där, alltså dom som skulle köra bilen och guida oss överallt.  Sen åkte vi direkt till hotellet och blev indelade i grupper,  jag hamnade som ensam stockholmare med folk från Italien och göteborg så kände ingen.  Nästa dag bad jag om att få byta grupp.  Som tur var så var det fler som ville byta, så det blev bra, jag fick byta till gruppen var dom jag åkte från Stockholm var med i.  Fick även världens bästa ledare, Nate.  Han var verkligen grym även fast han bara var 24 år.   Har inte så mycket att berätta om Boston, det var inte så kul där, vi gick bara freedom trail, åkte med Boston duck tour. Däremot har jag mycket att säga om alla camping platser vi var på.  Om det är något ni ska veta om mig så är det att jag är livrädd för småkryp, då menar jag alltså seriöst allt som har mer än 4 ben och som kan flyga.  Då undrar ni väl säkert varför jag tog denna resa eftersom det är mycket camping?  jo jag tog den för att jag ville verkligen åka och denna resa lockade mig mest och jag tänkte att jag får bara ta och tåla campingen. Riktig utmaning det blev, vet inte vad jag hade förväntat mig men det var mycket värre än vad jag trodde.   Vi skulle ställa upp våra tält, tog inte ens 5 minuter så var det en spindel som ville in i tältet hela tiden och jag började nästan gråta, ville bara iväg därifrån direkt.  Gjorde inte saken bättre att Nate sa att det bara kommer bli värre ju längre söderut vi kommer.  Då tänkte jag "vad har jag tagit in mig i?".  Sen om själva tältandet var ett problem så ska ni veta att toaletterna var värre i varje ställe vi kom till.  Förutom dom ställen som hette KOA (fall jag minns rätt, hittar inte lappen med all information om ställerna vi campade på).  I en camping vågade jag knappt in i toaletterna, det var tvestjärtar överallt,  dom kom upp från handfaten, var på väggar, golv, tak, ja överallt.  Fast nästan varenda ställe var så på campingarna, så det var något man fick ta och tåla.  Så om ni som är rädda för kryp vill åka på en sån här resa så säger jag er, åk.  Hur äckligt det än var och hur många gånger jag höll på att få panikångest så var det ändå så värt och jag skulle åka igen om jag kunde.  Jag fick panikångest bara en gång och det var på allra sista campingen, jag grät i flera timmar och ville bara försvinna därifrån, det kändes så äckligt med alla småkryp som var på mina ben och jag hade öppna sår på benen efter myggbett som jag kliat sönder så jag var alltså helt panikslagen för min största rädsla med kryp är att dom ska ta sig in i min kropp och jag bara bröt ihop när jag såg flera stycken i närheten av såret.  Men Jag klarade av utmaningen, jag växte otroligt mycket som människa och fick bättre självförtroende. Det fick jag mycket beröm av från alla i gruppen och mina ledare,  dom tyckte jag var riktigt tuff som klarade av det ändå även fast jag var rädd.   Det kändes bra att få beröm för jag var faktiskt stolt över mig själv och det är jag fortfarande, fast jag fortfarande är rädd för kryp, men nu vet jag att jag klarar av såna utmaningar. Nu har jag redan skrivit otroligt mycket känner jag och orkar inte skriva detaljerat mer, men kan berätta mer i ett annat inlägg sen om jag orkar eller om ni vill läsa mer, då är det bara att ni kommenterar eller ställer frågor som jag kan svara på :) Nu ska ni få se lite bilder, fler får ni se sen i andra inlägg fall jag skriver mer.   165890_4395154403889_739659102_n 8090_372051636197870_1294341395_n IMG_0615 428909_372051829531184_399617194_n   417512_335345373220221_1729209029_n304724_4444664840555_574614265_n427397_4444663640525_1573868869_n